torsdag, desember 29, 2005

Fridag

Torsdager er gode dager. Da har jeg fri og kan gjøre hva jeg vil.

Da funderer jeg bl.a. over at det koster kr 9,50 å sende brev/julekort fra Norge og hit!!! Ikke rart vi fikk bare fem! Minstetakst for brev/julekort herfra til Norge er 0,53 € - altså tilsvarende kr 4,26.

Det er blitt sånn at bursdagshilsener, julekort, osv. kommer iform av en sms eller en e-mail. Alt skal gå så fort nå for tiden. Folk har kalender på mobiltelefonen men glemmer å sende bursdagskort. Finner man et gammeldags brev med frimerke på i postkassen, er det en «höjdare»!! Jeg tenkte på det i fjor på bursdagen min, at det var da egentlig litt trist å få bursdagshilsener i form av et bip i lomma. Laget derfor egne bursdagskort av bilder jeg hadde tatt selv, beskåret og jobba med, printa ut på blankt papir med en liten håndskrevet hilsen før jeg sendte de i konvolutt med frimerke. Funka fint det, helt til printeren ikke vil printe pent lenger. Her må man forøvrig lete for å finne et spansk bursdags- eller julekort i butikkene. Alt skal være så engelsk.

Det meste er nok billigere her enn i Norge, bortsett fra strøm og husleie. Og når det gjelder utvalg i kolonialbutikker/supermarkeder, så oppdaget jeg at Norge er et uland! Her har t.o.m. de små kolonialforretningene en egen slakteravdeling hvor man kan få det aller meste. Det er et utvalg man ikke kan tenke seg til om man har sett at slakterbutikker legges ned og må ta til takke med den maten Rimi-Hagen og Odd Reitan har valgt ut til det norske folk. Her får man fersk kjøtt av all slags dyr og vil du at slakteren skal skjære det i biter, skiver eller male det på kvern, så gjør han det der og da uten å ta ekstra betalt for det. Det er litt uvant for meg er at de selger harsknet spekk og hønseføtter. Begge deler skal visstnok være noe man bruker for å få god kraft. Fugler, som kylling, vaktler og kalkun ligger i disken med hodet og føttene på.

Sjømatavdelingen i de store supermarkedene kan ta pusten fra en som har sett ferskfiskavdelinger i Norge hvor fisken var minst 3 dager gammel. (sild, f. eks. får røde øyne etter 3 dager). Her har man tydeligvis et annet distribusjonssystem, så varene er ferske når de kommer til butikken. Alt legges på is og er rent og delikat. Det som ikke selges i løpet av butikkens åpningstid, selges til restaurantene etterpå, og dermed er det plass til ferske varer neste morgen. Her er det få fisker jeg har sett i Norge. Norsk laks er faktisk av bedre kvalitet enn den man får i Norge, hvilket vel betyr at det beste eksporteres? Makrell og ørret har de, men de andre fiskene har jeg ikke sett før. Vi bruker en del aborr fra Nilen og blåhai i tillegg til andre kjente typer fisk. Så er det masse skjell, reker i alle størrelser, akkar og blekksprut i alle varianter. Spanjolene ser forskrekket på meg når jeg forteller at akkar er mest brukt til agn i Norge. Får ta med meg kameraet en dag og spørre om jeg får fotografere.

Frukt og grønnsaker er selvfølgelig av ypperste kvalitet. Det er modnet i solen og det er ferskt fordi de har et godt distribusjonssystem her. Og kinakål har jeg aldri sett i grønnsaksdisken her! Det er vel i grisetroa; - der den hører hjemme.

Melk, yoghurt og ost finnes det all verdens varianter av, med og uten både det ene og det andre. Spekeflesk er et kapittel for seg. Spania har verdens beste spekeflesk. De lager det på gammeldags vis uten kjemikalier. Det ble for komplisert for amerikanerne, da de ville importere spekeflesk fra Spania, så det ble ingen eksport til USA. Grisene som brukes til superspekeflesket – pata negra – er, sammenlignet med lange slanke norske kotelettgriser, feite og trillrunde med korte rygger og fete hofter og lår. De holdes utendørs. De passes på, selvfølgelig, men de er ute i friluft og fóres på nøtter og koser seg!

Apropos passe på. Her slipper de ikke husdyra ut i utmarka og lar de seile i sin egen sjø en hel sommer for så å hente hjem de som er igjen om høsten. Her bruker man gjetere som passer på geite- og saueflokker. Ikke hører jeg noe hyling om at det som er igjen av ulv, bjørn og gaupe må drepes for enhver pris, heller.

Ingen kommentarer: