mandag, april 10, 2006

mens vi snakker om mat.......

Jeg leste på Nettavisen at noen hadde sagt at det spilles russisk rulett med norsk laks. Det tror jeg så gjerne. Ola Dunk vil jo gjerne ha alle fordelene i EU men ikke betale medlemsavgift/ha medlemsskapets plikter.

Her var den norske laksen meget rimelig; - 5,75 €/kg om man kjøpte hel smålaks på 3-5 kg. Nå er den steget med ca. 2 €/kg og da skal den få ligge i fiskedisken for meg. Jammen lå det hel torsk der også; - til 7€/kg! Når man skal spise fisk 3-4 ganger i uken, skal den være rimelig og velsmakende. Det finnes da alternativer, heldigvis. Ett alternativ kan være aborr fra Nilen. Et annet meget rimelig og velsmakende alter
nativ fant jeg i tintorera. Den selges i «kotelettskiver» og koster bare 3,50 €/kg. Jeg søkte på tintorera på nett og det viste seg at det er blåhai. Dette er gjerne noe det er god tilgang på her, siden den nå går ned i pris?

Forøvrig har vi hatt en spøk her i huset, om at vi skal se etter norsk blåkveite i fiskedisken. Vi hørte nemlig noe om at spanske fiskere var på fiske nordafor, men vi har ikke sett noe til blåkveita.

Ingen kommentarer: