mandag, mai 22, 2006

Hår

Andalucia er på mange måter litt tilbakesatt i forhold til Norge, men på noen måter litt foran. Hårfjerning er de opptatt av. Det vokses, behandles med laser, osv. Både damer og menn er ofte utstyrt med litt mer hår enn blonde nordiske. Til og med kvinner kan ha hårete armer og mye kroppsbehåring fra naturens side. Det ser ikke ut som de har de samme fordommer mot hårfjerning som man registrerer i Norge. De fjerner uønsket hårvekst, enten det er i ansiktet, på kroppen eller armene, og de har ikke de sykdommene som en norsk hudlege og en svensk sykepleier (!) har advart mot.

Under armene
Jeg leste en artikkel hvor en norsk hudlege advarte sterkt mot at menn fjerner hår under armene. Det ble advart mot sopp, infeksjon og annen styggedom. Kvinner har da faktisk barbert seg under armene siden tidlig i forrige århundre. Var de spesielt plaget av sopp og infeksjoner? Tror ikke det, gitt!

Intimbarbering
er en annen motebetinget styggedom, ifølge ovennevnte forståsegpåere. For kvinner er urskogen der nede er ment for å holde «ting» ute. Hvilke «ting» man her sikter til er ikke konkretisert.

I ansiktet
Damer med skjeggvorter i ansiktet ser man både i Norge og Spania. Jeg vet ikke hvorfor folk beholder vorter i ansiktet..... Mange lar hårene gro på disse vortene. Vorter i ansiktet er ikke så pent i utgangspunktet og med lange svarte hår, blir det jo riktig så delikat! Det pynter opp, kan man si! Her er det faren for kreft som truer en stakkar som lurer frem pinsetten, har jeg hørt.

I Spania kan både kvinner og menn fjerne hår der de vil uten at det får alvorlige konsekvenser.

Jeg kjente faktisk en dame som seriøst fortalte at om man napper ut et hår, kommer det to tilbake fra samme hårsekk. Derfor måtte man ikke nappe ut hår f. eks. i ansiktet. Kjedelig når antall hår dobles hver gang man napper, må vite. I løpet av tid kan man bli virkelig hårete! Jeg har da vurdert om jeg skulle nappe i månen til husbonden. Om alle hår dobles hver gang jeg napper ut ett, har han kanskje en heftig og stor hårmanke til jul?

1 kommentar:

Mare Nostrum sa...

Phtirus pubis!

Ja, det er navnet på den arten som er utrydningstruet grunnet den aktiviteten med hårfjerning du beskriver.

http://casanostrum.blogspot.com/