søndag, mai 07, 2006

IV mercado medival


Tilfeldig oppdaget vi at det er en festival i den vakre parken i nabolaget denne helgen. Denne gangen var det middelaldersk marked. Jeg forundres og begeistres over spanjolene; - hvor mange anledninger de har til å lage en festival, og hvilket engasjement deltakerne har! De stengte to av tre tilsluttende gater for å få plass til salgsboder, teater og annet. Det er underholdning; - orkester, dans og teater. Inne i parken er det salgsboder og ymse utstillinger. Husbonden kom for første gang farlig nær giliotinen.

De
hadde en avdeling med barneleker fra middelalderen, noe som syntes å interessere Nintendogenerasjonen. Nesten alle i salgsbodene hadde antrekk fra middelalderen. Mange av salgsbodene solgte håndtverk og tradisjonsrik mat (ost, spekepølser, urter, oljer). En dame solgte crepes som hun laget på små takker, antakelig noe veldig gammeldags som man brukte før i tiden? Jeg kjøpte en med jordbærsyltetøy og jeg ville kanskje vært veldig begeistret om dette var noe jeg hadde et forhold til fra før......... men arti å ha prøvd det. En urtebutikk fra Jaén hadde en veldig stor stand hvor de solgte, urter, urtete, oljer, cremer, etc. Hva falkene gjorde der, vet jeg ikke helt. De hadde gjerne oppvisninger med de når jeg ikke var der. Jeg synes de var litt heftige, der de satt kusrygget og stirret.

1 kommentar:

Mare Nostrum sa...

Falkene bruktes til jakt i middelalderen, såkalt falkonering. De fanget "matfugl" (skogsduer etc) i lufta og småvilt som hare og kanin på bakken. Falkonering er ikke lenger tillatt i Norge, men i Spania holdes fortsatt denne gamle tradisjonen i hevd. De har konkurranser og mesterskap og det kåres championer (campeones). Fjorårets "Campeon de Espana" var forøvrig fra Andalucia.