lørdag, juni 03, 2006

Tyrefekting

Andalucia er tyrefektingens Mekka. Jeg har forstått det slik at de fleste spanjoler vil ha slutt på tyrefekting. Men det er alltid noen som vil holde på gamle tradisjoner; - som de i Andalucia generelt er flinke til. Tyrefektere hylles som guder; - og dør de på arenaen så er det nok ikke langt unna at de kanoniseres! Det er slik at er man sønn av en berømt tyrefekter, så har man ikke noe valg hva gjelder karriere. Man følger sin fars fotspor. Det finnes ikke noe alternativ og det har de vært klar over hele tiden.

De er rike. Det er tydeligvis en fett betalt jobb. Når de skal giftes, skal det helst skje med jenter fra finere familier.

Jeg har sett et par tyrefektingforestillinger
på TV. Jeg valgte å se de som sendes på TV1 (tilsvarende Nrk i Norge). Jeg ville se det. Jeg vil vite hva som skjer. Jeg kan ikke diskutere det om jeg aldri har sett det. Disse forestillingene varte i timesvis.

Jeg synes det er stygt. Det hjelper lite at det er kultur og tradisjon. Spanjoler som forsvarer dette, argumenterer bl. a. med at oksene lever som luksusdyr og har et deilig liv før de dør i kamp. Tyrefekterne lever vel ofte som «luksusdyr», også, omgås bare rike og vellykkede mennesker, som Beckham & Co om man skal tro på sladrepressen.
Det eneste som er positivt med dette er; - etter min mening, antrekkene til tyrefekterne. De er fantastisk flotte! Det skal ikke forundre meg om de er håndbroderte. Her et bilde med tre gutter som med stor interesse undersøker den enes underliv etter et uhell på arenaen.


Dette bildet er av karamellen blant dem alle; - Francisco Rivera Ordóñez.

Ingen kommentarer: