fredag, oktober 27, 2006

Tengo qué aprender más español

Jeg har begynt på skolen igjen. Jeg har hatt spanskundervisning før og jeg har vært treg med å fortsette. Har vel trodd at mye skulle komme av seg selv, men man lærer ikke så mye om man kun snakker med mannen i fisk- og sjømatavdelingen på Mercadona......

Jeg går hos Virginia Jiménez Ramos. Hun har språkskole ved bussterminalen i Fuengirola. Hun har en forkjærlighet for nordmenn og kan noen ord norsk. Jeg setter stor pris på hennes evne til å finne den riktige type undervisning for de respektive elever. Man kan få privatundervisning om man er rik. Da er man alene i klasserommet med Virginia. Hun har en egen evne til å sette sammen klasser, finne folk som er på samme nivå til samme klasse!

Selvfølgelig er det gramatikk og hjemmelekser, men hun fokuserer på samtaler om dagligdagse ting, og det er DET jeg har bruk for. Politiske diskusjoner får man ta når man er klar for det.

Virginia er en glad, generøs og godhjerta dame. Jeg gikk intensivkurs hos henne sommeren 2004 og fortsatte med timer utover høsten. Da byfesten - feria - ble arrangert i oktober, tok hun med hele klassen til feria'n. Hennes mann kom også. Hun tok oss med til sine favorittpeñas, anbefalte typiske retter, osv. Vi fikk altså en hel dag med gratis undervisning i spansk språk og andalusisk kultur!

Man kan få rimeligere undervisning f. eks. hos kommunen, men de har store klasser hvor det er lite rom for individualitet og de har bare 2 semester pr. år. Hos Virginia er det så fleksibelt at man forteller hva man trenger og når man kan gå kurs og hun ordner det på beste måte - for eleven!

Ingen kommentarer: