torsdag, desember 22, 2005

Dagen før dagen før dagen

Med et liv i andalusisk tempo kan man sitte her og pludre to dager før jul. Det meste er ferdig. Mangler litt på den nye juleduken, men den blir ferdig. Ribben er lagt i vann, akevitten er i hus, likeså hodekål og karve for hjemmelaget surkål. Det skal lukte surkål over HELE huset og vel så det, og våre spanske og argentinske naboer vil vel lure på hva ialle dager vi lager.

Det er kommet pakker fra Norge! Denne gangen har Correos imponert. For to år siden brukte en julepakke fra Norge 11 dager fra Málaga til Fuengirola! Som om det ikke var nok, brukte postkontoret 6 dager på å få skrevet og levert ut melding i postkassen om at det var en pakke for henting på postkontoret! *sukk* I år fikk jeg den ene pakken bringt på døra flere dager før jul av en smilende ung mann som ønsket meg feliz navidad! Mye bedre!

Presangene er pakket inn og gjemt på lure gjemmesteder. Vi har kjøpt en liten gran i potte som skal dekoreres med røde silkesløyfer. Den skal ikke se ut som et pensjonistjuletre! Etter jul skal den pottes om, plasseres på terrassen og pleies med omtanke, så har vi kanskje en litt større gran neste år?
En venn i Norge fortalte i julemailen at han hadde sett et TV-program hvor de fortalte at det kan være opp til 20.000 dyr på et juletre. Så mange er det nok ikke på mitt, for det er det ikke plass til. Jeg har også tenkt å dusje det før jeg tar det inn, så er de evt. dyrene rene, iallefall.

I går kveld var vi en tur nede i byen på stambaren og traff venner og kjente for å ønske god jul. En hyggelig aften. Baren er bitteliten så alle snakker med alle. Vi la også planer for et party på nyåret;- f. eks. en "klubbaften" (raspeballaften) med antrekk, ordstyrer, protokoll, statutter og annet tull. Kan bli gøy!

I dag kom husverten innom for å hente post som er kommet hit til oss, og hun hadde med to julegaver til oss og takket for at vi er gode leieboere! Så overraskende og hyggelig! Hun sa at de grudde seg til å leie ut hjemmet sitt og at de er glade for at nettopp vi bor her! Vi er glade for at de leier ut denne fantastiske leiligheten til oss! Det er altfor mange leietakere her som raserer leilighetene og forsvinner uten å erstatte det som er ødelagt/gjøre opp for seg.

Og jeg føler meg beæret og litt integrert her når en spansk venn fortalte at han hadde kjøpt en leilighet og viste meg hvor. Han spurte om jeg ville leie den, fordi han vil ha voksne folk med (ut)dannelse som leietakere, folk som behandler leiligheten som et hjem. Jeg vil nok ikke flytte, men synes det var fint at han tilbød leiligheten til meg.

Ingen kommentarer: