fredag, desember 23, 2005

Du sjer a over taket.......

Julemusikk er viktig. Det er mye vakkert og den julemusikken man er glad i er det ofte gode minner med. ”Vårres jul” av Hans Rotmo er en forholdsvis ny julesang, og du verden så fin! Jeg husker førjulstid og jul fra barndommen på landsbygda i Norge og kjenner igjen det meste i Rotmos fine sang.

Prøysens Julkveldsvisa går aldri av moten. Jeg har en norsk venn her. Han er ung, i begynnelsen av tyveårene, og er invitert til den svenske radiostasjonen Kustradio'n på julaftens formiddag for å fortelle om juletradisjoner i Norge og Brumunddal. Han fortalte at han hadde hatt møte med programlederen for å planlegge, velge ut musikken, osv. Han hørtes nesten bestyrtet ut da han sa at programlederen hadde funnet frem en annen sang av Alf Prøysen, men da sa min venn: ”Det MÅ da være julkveldsvisa!” Det må det, ja!

Jeg begynte tidlig i høst og søke etter og laste julemusikk, og helt tilfeldig kom jeg over Vienna Boys Choir (bildet). Jeg lastet musikk og satt med gåsehuden rett ut og tårer i øynene! Når disse gutta synger Ave Maria blir det en sterk opplevelse, og hvem fant på at det skal være kvinner i kor? Fy skam! Ekte korsang er gutter!!! De store gutta synger utrolig vakkert, og disse små som enda ikke har kommet i stemmeskiftet imponerer!

Chris Rea’s ”Driving home for Christmas” vil alltid minne meg om en lillejulaften vår eldste datter kom kjørende med bilen full av pakker og godt vi skulle kose oss med i julen og kasettspilleren i bilen på full guffe med akkurat denne sangen! *sukker og minnes*

Det er mange jeg kunne ha nevnt, for julemusikken er viktig for meg. Men jeg sier som en tidligere kollega i Norge: ”Det nyttar ikkje å sitja her med spjotet senkja!” Jeg må komme meg opp av stolen og gjøre meg ferdig til jul! Og favorittjulemusikken kommer etter tur her fra PC-rommet!

Ingen kommentarer: