onsdag, desember 14, 2005

Spanjoler

De er så vennlige overfor innvandrere. Dette til tross for at vi innvandrere blir bare fler og fler, og til tross for at ikke alle innvandrere er mors beste barn. Her i regionen Málaga er det lite industri, og da er det fint for både rørleggeren, elektrikkeren og maleren at det bygges nye hus til nye innvandrerne.

Det sies at det i Andalucia er mange mennsker med lite utdanning. Det kan hende og det er faktisk en del analfabeter, men jeg tror det er mest gamle mennesker som ikke gikk på skole under diktaturtiden. Spanjolene er mye mer høflige enn nordme
nn. De sier alltid señora (frue) til meg. De bruker enda De og Dem til mennesker de ikke kjenner og til eldre mennesker. Det sier seg selv; - de sier De (usted) til julenissen, også!

Om man møtes i trappeoppgangen hilser man alltid god morgen, god ettermiddag eller god kveld, alt etter hvilken tid på dagen det er. I heisen hilser man alltid og man sier adjø når man går ut av heisen. Folk som er på vei inn i heisen spør alltid om du skal være med hvis du er i nærheten. I Norge var det som regel sånn at alle inne i heisen lot alle som om de var alene i verden og bare stirret tomt ut i luften. På venteværelser hilser de alltid på alle andre når de kommer inn, og så spør de: "Hvem er sist?" At venteværelset hos legen er stappfullt av folk når man kommer dit, kan ta pusten fra en. Det er nemlig sånn at alle har med seg flere familiemedlemmer, så det er bare en brøkdel av disse folka som har
time hos legen. Især om legen skal titte på noe mellom navlen og knærne på en dame, så er det nok best at hun har med seg mannen eller mora.

Og det flørtes!!! Det flørtes i vilden sky uten at menn blir sparket på skarpleggen eller anmeldt for sextrakasering! Her går damene ofte med kroppsnære klær med dyp utringing, og man tar da skikken dit man kommer! Dyp utringing er populært over hele verden. Spanjolene liker det godt, de også, og sier gjerne "guapa!" (søta) om man passerer de på gaten med dyp utringing. Slakteren overrasket meg i begynnelsen da jeg bodde her. Han smilte så pent og kalte meg guapa og jeg tenkte: "Jøss! Mye morsommere å handle i dette landet!" Men jeg oppdaget fort at de sier guapa til gamle damer med store og stygge skjeggvorter midt i ansiktet, også. Men klart det blir koselig å handle når slakteren flørter og er blid som en sol! For ikke å snakke om hvor morsomt det er at det finnes slakterbutikker med ferske varer og et utvalg som kan ta pusten fra en som ikke hadde bedre tilbud enn på Rimi og Rema før!!!

Om man prøver å snakke spansk med de, så synes de det er storartet. De er litt lei av arrogante engelskmenn som bor her i over 20 år og som aldri gidder å prøve å snakke spansk. Jeg dummer meg ut stadig vekk med språket men det fører da bare til latter! Som f. eks. da jeg kjøpte laks og skulle si skinn men sa hår! Mannen i fiskedisken imøtekom meg på en måte som for meg var veldig bra;- munter og leende sa han at han aldri hadde hørt om laks m/hår på! Jeg forsøkte å unnskylde meg med at spansk er et vanskelig språk. Han sa han syntes det ikke er vanskelig. Mens han gjorde ren fisken min hadde vi en fin samtale med latter og smil og han fortalte meg at på spansk så sier de om en person med mye selvtillit at han "har mye gjeller". Det er ikke så lett å lære seg et nytt språk på gamle dager, men veldig morsomt!

Og spanjolene hilser! Når de treffer noen de kjenner, blir kvinner alltid tatt på og kysset på begge kinn (er det rart jeg vil bo HER?) Og menn; - også de unge, håndhilser alltid på hverandre! Og samtidig som de håndhilser tar de gjerne venstre hånd på vennens skulder. Jeg har studert spanjoler når de hilser, og de ser ut til å bli veldig glade for å treffe hverandre.

Mange er litt lealause med avtaler, da. Om man skal treffes kl. 1000, så kommer de gjerne tuslende litt etter kl. 1100. Dette så jeg meg lei på med den gamle husverten. Når han var 1,5 time for sen til vår avtale og ikke hadde gitt beskjed, så gikk jeg ut. Dette gjorde jeg et par ganger. Han prøvde seg på en liten klage om at jeg ikke var tilstede når vi hadde avtale, og jeg fortalte ham at "vi hadde en avtale om å møtes kl. 1000, og da venter jeg ikke mer enn en time på deg." Han ble etter hvert så presis at jeg tror han sto utenfor døra og så på klokka for å ringe på til avtalt tid.

Ellers er det en del mañana. I ordboken står det at det betyr i morgen, men i virkeligheten betyr det siden en gang. Om man f. eks. ringer og bestiller gass, så sier de uten unntak at den kommer i morgen, og det stemmer ALDRI! Man tror hver gang at kanskje holder de ord denne gangen. Man sitter inne og venter en hel dag, på ingen ting og er redd for at det blir bare kalde dusjer snart. Nytter ikke å ta gassmannen når han omsider kommer. Han er blid som en sol! Han har ikke lovt meg noe, heller.

Og de SNAKKER!!! Alle har mobiltelefon, og det er som om det er fyr i den, for de svarer telefonen om de står i kassen på supermarkedet, er i et prøverom, er i møter, sitter på restaurant, osv. Men mest så SNAKKER de ansikt til ansikt. I den gaten jeg bodde før, var det en liten kolonialbutikk (omtrent sånn som de var ute på landet i Norge på 60-tallet) Der handlet jeg fordi hun alltid hadde ferske grønnsaker, frukt og egg, og man bør støtte de bedrifter man vil ha i nærområdet. Disse små kolonialbutikkene (fruteria) har også ofte sesongvarer, som f. eks. fiken fra svigerfars hage, sitroner fra egen hage, osv. At jeg skal vente på at kundene foran meg har handlet ferdig, det er jeg godt vant til, men at jeg også må vente til de har snakket ferdig, det var litt uvant i begynnelsen. Og de snakker om det meste;- ungene, ektemannen, skoene sine, legen, hvitløk, paven og været selvfølgelig, hvis det er noe ekstra med det.... de ser ikke ut til å gå tom for samtaleemner. Og de snakker høyt, slik at alle kan høre hva de snakker om. Kvinner kan godt stå på hver sin side av en trafikkert gate og ha en samtale med hverandre. I og med det høye stemmeleiet og alle geberder, trodde jeg i begynnelsen at de var sinte på hverandre. Sånn er det ikke. Men om de er sinte på hverandre, så sjenerer de seg ikke for å kjefte og smelle ute i gaten i full offentlighet og beskylde hverandre for å mangle utdannelse.

Ingen kommentarer: