lørdag, desember 17, 2005

Tatt for butikktyveri

I Fuengirolas hovedgate Avda. Jesús Santos Rein finnes en eksklusiv gavebutikk. Jeg tror den eies/drives av dansker. Jeg har handlet der noen ganger, men tydeligvis ikke nok til at de kjente meg igjen, eller er det bare at de ikke vet hvordan man behandler kunder?

Butikken har eksklusive varer og den er meget pent innredet og dekorert. Jeg var der på senhøsten. Skulle bare se hva de hadde, så jeg tok ingen kurv ved inngangen. Imidlertid var julepynten satt frem og jeg fant noe småtteri jeg ville kjøpe. Etter det jeg kunne se, fantes det ikke noe skilt om at det er forbudt å gå flere runder inne i butikken, så det gjorde jeg, mens jeg plukket små gjenstander som jeg holdt i hendene.

Før jeg var kommet meg bort til kassen for å betale (jeg hadde ikke handlet ferdig!) står det en eldre mann foran meg og hytter med pekefingeren og spør på stotrende engelsk: "Are you going to take this?" Jeg spurte hva han mente, og han lurte på om jeg hadde tenkt å stjele! Jeg ble så paff og overrumplet, for DETTE er man da ikke forberedt på! Jeg sa jeg hadde tenkt å betale, men at "dette finner jeg meg ikke i. Jeg handler ikke mer her!", ga ham varene og gikk ut av butikken. Sinnet bare steg og steg og jeg tenkte flere ganger at jeg skulle gå tilbake. Etterhvert bestemte jeg meg for å vente en dag eller to, slik at jeg i mellomtiden hadde tenkt ut noen "fine" og velvalgte ord til ham.

Etter hvert ble det ikke så viktig å gå tilbake. Om han mot formodning skulle be om unnskyldning, ville det ikke være noe jeg har bruk for. Jeg vil jo ikke handle der mer uansett.

Det jeg i ettertid irriterer meg mest for, er at jeg ikke der og da spurte på klageboken. Her er alle firma pålagt å ha en klagebok og et oppslag i butikken om at de HAR denne boken. Der fyller man inn dato, sted, navn på begge parter, hva som hendte, osv. Skjemaet er i 3 eksemplarer, ett til innehaveren, ett til kunden og ett til forbrukerkontoret (leveres forbr.ktr. av kunden). Om det oppstår situasjoner hvor en kunde spør på denne boken, så forstår de plutselig ikke noen av de språkene man snakker. De blir redde, for de vil ikke ha noe skrevet i denne boken. Nekter de å gi kunden boken på forlangende, kan kunden ringe til politiet der og da, og de kommer. Dette er en viktig detalj å huske når man blir behandlet respektløst, blir snytt, osv. og heldigvis finnes det andre butikker jeg kan handle i!

Ingen kommentarer: