onsdag, desember 14, 2005

Velkommen til min side!

Bildet er tatt i går formiddag og i speilbildet i vinduet til venstre for døren ser man at himmelen er blå. Det er den alltid her!

I morges gikk jeg til arb.kontoret (INEM). Ikke noe ekstra med det, annet enn at man bør være der før de åpner kl. 9 og stå i kø til kontoret åpner. Kø er mye brukt her. Kom dit kl. 0850, sto i kø til de åpna. Skulle bare levere meldekortet mitt og få et nytt. Jeg skal få dagpenger i ytterligere 6 mndr. etter at jeg leverte domspapirene fra rettssaken vi ansatte hadde mot FixTelecom, også kalt Unofon. Vi vant rettsaken. Selskapet, som bare forlot kontorene uten å betale lønn de to siste månedene og uten å gi oss en skriftlig oppsigelse, ble dømt til å betale oss lønn ut september. Det er vel og bra, men fra å få en dom til å få penger fra smarte kjeltringer er det nok et stykke vei.

Jeg visste ikke hvilken kø som var mest gunstig for meg, så jeg tok en sjanse og jeg kom riktig, leverte kortet mitt og fikk et nytt uten spørsmål. Noen ganger er de effektive. Arbeidskontoret ser ut som et provisorisk kontor, som om de har malt et tomt lokale, satt inn noen pulter m/PC'er, flere nummerlappautomater og folk til å betjene. De har et par arkivskap der, men det er ikke så mye brukt i Spania. De lagrer ofte dokumenter i store bunker. De har også hele lagerbeholdningen av kopipapir stablet inne på kontoret. Det er mest damer som jobber der og de er ikke alltid like hyggelige og forståelsesfulle overfor blonde og blåøyde innvandrere som ikke skjønner alt. Når de skal ha kaffepause så går de bare uten å få en avløser. Jeg beundrer at de kan være så rolige og ikke la seg stresse opp i en slik jobb! Men i Andalucia tar man det med ro.

Jeg gikk hjem med én gang. I oppoverbakkene ble jeg god og varm og tenkte seriøst at dette burde jeg gjøre hver morgen; - ut og gå, altså. Og nå har jeg publisert det på nettet!

Hadde en hyggelig telefon fra en tidligere kollega som er reist til Norge.

Ingen kommentarer: