onsdag, desember 14, 2005

Pil-pil etc.

Carlos og jeg har det morsomt på kjøkkenet! Han lærer meg spansk kokkekunst og når vi lager mat snakker vi kun spansk. Her lager vi bacalao pil-pil. Spanjolene har naturlig nok en annen mattradisjon enn det jeg er vant til fra Norge, og det er veldig interessant å lære om dette og så får jeg gratis spanskundervisning og mang en god latter; - mest når jeg har sagt noe riv ruskende galt. Jeg snakker jo som en innvandrer. Etterpå koser vi oss med å spise resultatet med god vin til!

Å spise på spansk manér er litt annerledes enn på norsk. I Norge har alle som regel sin egen tallerken med grenser rundt hvor ingen får komme innom. Når spanjolene spiser, så spiser som regel alle fra samme tallerken. Glimrende, spør du meg! F. eks. om 4 personer skal spise sammen, så kan de ha 5-6 retter. Alle spiser fra alle tallerkener og får smake litt av alt, samt at selve handlingen av det å dele tror jeg gjør noe med oss, noe med fellesskapet og nærheten blant folk rundt bordet.

Ingen kommentarer: