torsdag, juni 08, 2006

Lamme og nemme

I Norge ble jeg kjent med en eksentrisk og spennende mann. Jeg besøkte ham i embeds medfør fordi jeg trengte hans tjenester. Det var alltid med stor iver og entusiasme jeg dro til våre møter. Han hadde alltid god tid til å prate. Han fortalte spennende historier både fra jobb og privatliv. Han oppdaget fort at jeg var en ivrig tilhører og da ble det morsommere for ham å fortelle, også. Han har et «meget dannet sprog»; - snakker det jeg vil karakterisere som «fiiintrønder» samt at han har en meget tiltalende måte å uttrykke seg på – bruker ord og uttrykk som ikke er vanlig i min omgangskrets. Det var m.a.o. alltid underholdende å være i møte med ham; - til tross for at anledningene for våre møter var mindre hyggelige.

Jeg kom til å tenke på da han fortalte om en dame han hadde truffet. Han sa: «Jeg fikk tilbud om å være lamme og nemme, men jeg avslo høfligst.». Jeg vil aldri glemme denne uttalelsen! Imidlertid skjedde det at denne damen ikke tok et nei for et nei, så det hører med til historien at de giftet seg.

Ingen kommentarer: