fredag, mars 31, 2006

Litt dramatikk rett foran nesen

Rett utenfor den store terrassen er en fotballbane som er i bruk mange timer så og si hver dag, - enten til trening eller til kamper. Flombelysningen blir slått av senest kl. 2300 hver kveld og da er det beksvart der ute.

En kveld i slutten av mars kom det fem(!) politimenn med lommelykter som saumfarte fotballbanen etter at flombelysningen var slått av. Nysgjerrige som vi er, så sto vi på terrassen og så på dette. Jeg lurte litt på hva som er så viktig at det sendes ut fem politimenn for å saumfare en fotballbane etter kl. 2300.

Plutselig hørte vi én av politimennene rope «¡Aqui esta!». Han hadde tydeligvis funnet noen, og de fire andre politimennene beveget seg mot ham. Selv om det var mørkt og vi kun så lyset fra lommelyktene, forsto vi at de hadde funnet en guttunge. Hva stakkaren hadde gjort, vet jeg ikke, men jeg lurer på om han kanskje hadde gjort et innbrudd på skolen like ved. Da alle fem politimenn var tett ved ham, før flombelysningen ble satt på igjen, hørte vi ham rope og be for seg med tydelig redsel i stemmen. Flombelysningen kom på og vi så en guttunge med hendene bak på ryggen og med håndjern på. Det hele så ut til å gå pent og pyntelig for seg. Politimennene og gutten gikk fra fotballbanen bort til skolen uten at noen verkens skrek eller fikk juling.

Mine norske gjester, som har et mer avansert kamera enn hva jeg har, tok bilder.

Ingen kommentarer: