fredag, september 29, 2006

Andalusisk infrastruktur

Det er ikke alltid like lett å forstå den. Når det gjelder buss fra Fuengirola og opp til oss, så er det en god stund siden vi fikk det. Det er fint når det plaskregner, når det er nesten 40 røde grader i skyggen og man må gå i sola, og det er fint når man har tungt å bære.

Rutetabeller hadde de ikke, så vi var ute og tok bilde av rutetabellen på bussholdeplassen og produserte en egen rutetabell. Man får integrere seg og innrette seg etter hvordan ting er. Litt synd var det at siste bussen gikk fra
byen kl. 2150 om man hadde det morsomt og ikke ville dra hjem tidlig.

Så forsto vi at de skulle endre rutene. Det kom et nytt buss-stopp nærmere heimen, og DET er jo fint. Forleden dag hadde de fjernet rutetabellen på buss-stoppet som har vært gjeldende hittil. Jeg løp litt frem og tilbake mellom gammelt og nytt buss-stopp og endte opp med å ta taxi, da det ikke kom buss verken fra den ene eller andre retningen, og jeg hadde en avtale nede i byen. Jeg er ikke så integrert at jeg kommer tuslende en time for sent til avtaler enda.

Husbonden var nesten entusiastisk da han kom hjem i formiddag og hadde sett at de hadde satt opp nye rutetabeller på både gammelt og nytt buss-stopp. Den var gjeldende fra den 28. Han hadde fotografert rutetabellen, og vi syntes det var storartet at siste bussen herfra går kl. 0208. Da kan man spare taxipenger om man er i byen og våre gjester kan også ta bussen ned til byen en sen kveld.

Jeg hadde en avtale i byen kl. 1600 og skulle ta bussen kl. 1548. Kl. 1510 hadde det enda ikke kommet noen buss, så jeg måtte ringe etter taxi. Mens jeg ventet på taxien kom det en buss - til et helt annet klokkeslett enn det som står på rutetabellen som ble satt opp i går og som er gjeldende fra den 28. Man blir ikke overrasket over sånt når man har opplevd at buss-sjåføren går på bar og tar en kaffe og en bocadillo (baguett) når bussen hans allerede var 15 minutter etter ruten. Mat skarrem ha!

Nå viser det seg det; - at de nye rutene gjeldende fra den 28. er gjeldende fra 28. november!!! De fjernet de gjeldende rutetabellene og satte opp de som skal tre i kraft om to-2 mndr.! Og, jo da; - man faktisk se det humoristiske i det!




Ingen kommentarer: