lørdag, april 14, 2007

Ferskfisk og ferskfisk, fru Blom

I Norge kan ferskfisken være opp til 7-sju dager gammel nå for tiden! Hører det hjemme i et land med en slik lang kystlinje og tradisjoner for fiske? Hvem vil ha sju dager gammel «ferskfisk»? Ikke så mange, vil jeg tro. Ikke rart at folk sier de ikke liker fisk, faktisk.


Sosial- og helsedirektoratet skrev i en publikasjon av 19.02.2007 «Nordmenn bruker tre ganger så mye penger på søtsaker og brus som på fisk, viser rapporten Utviklingen i norsk kosthold 2006 utgitt av Sosial- og helsedirektoratet.» Kanskje ikke så underlig?

Her får vi ferskfisk. Vi spiser en del perca (abbor fra Nilen). Vi spiser en del panga (importert fra Vietnam). Vi spiser rosada som er importert fra Chile. I dette landet selges ikke gammel ferskfisk. Vi som bor her har tilgang på ferske råvarer! Skinn- og benfri filét av panga koster 6,75€ pr. kilo – tilsvarende NOK 55,-.

1 kommentar:

Mare Nostrum sa...

Fru Blom....Den opphavlige varianten av dette uttrykket var "Piller og piller, fru Blom!", en replikk i lystspillet Karusell fra 1950 av Alex Brinchmann.

Men jeg kan ikke glemme en episode mens jeg jobbet i billettekspedisjonen ved NSB Trondheim og det kom en dame og henvendte seg til min sidemann; "Er det fullt på togene til påske?" Hvorved unge herr Bye svarte:"Fullt og fullt, fru Blom". Damen utafor luken: "Jeg er da ikke fru Blom!"